Aktualności

STANDARDY OCHRONY DZIECI (WERSJA DLA DZIECI)

14.08.2024

      Znajdujesz się w Przychodni Lekarskiej Starochorzowskiej Fundacji Zdrowia i Ekologii w Chorzowie zwanej  PRZYCHODNIA PRZY AZOTACH .

      Jesteśmy podmiotem medycznym, co oznacza, że zajmujemy się leczeniem ludzi, w tym dzieci. Osoby, które leczymy nazywamy Pacjentami.

      Pracują u nas różni specjaliści, np. lekarze, pielęgniarki, technicy i, rejestratorki medyczne. Wszyscy są tu po to by nieść pomoc potrzebującym dzieciom.

      To, że tutaj jesteś oznacza, że potrzebujesz naszej pomocy. Chcemy, żebyś czuł się tutaj bezpiecznie i komfortowo, na tyle na ile jest to możliwe. Poniżej przedstawiamy Ci kilka zasad, które są dla nas ważne w relacji z Tobą – naszym Pacjentem i którymi chcemy się kierować w naszej codziennej pracy:

      1. Zaczniemy od przedstawienia się Tobie. Postaramy się krótko wytłumaczyć czym się zajmujemy.
      2. Poprosimy, żebyś powiedział nam, jak możemy się do Ciebie zwracać. To dla nas ważne, żebyś miał poczucie, że traktujemy Cię z szacunkiem i uwagą.
      3. Rozumiemy, że wszystko co dzieje się w przychodni może być dla Ciebie nowe i nieznane. Postaramy się Ci wszystko wyjaśnić.
      4. Masz prawo wiedzieć, co się będzie działo – jaki jest plan Twojego leczenia lub stan zdrowia. Jeśli cokolwiek budzi Twoje wątpliwości, zapytaj. Jesteśmy tu także po to by udzielić Ci informacji.
      5. Masz prawo wypowiadać się w kwestiach medycznych i innych, nawet jeśli nie masz jeszcze 16 lat. Po osiągnieciu 16 roku życia masz prawo do współdecydowania o swoim leczeniu.
      6. Będziemy starali się dawać Ci wybór w sytuacjach, kiedy będzie to możliwe.
      7. Chcemy być z Tobą szczerzy – jeśli wiemy, że jakieś działanie (czynność medyczna) może zaboleć, powiemy Ci o tym.
      8. Informacje o Twoim zdrowiu zachowamy w tajemnicy – nie będą one ujawnione innym osobom poza Tobą i Twoimi rodzicami lub opiekunami.
      9. Postaramy się mówić do Ciebie prostym językiem, tak by wszystko było zrozumiałe, jeśli jednak coś wymaga wytłumaczenia, powiedz nam o tym.
      10. Chcemy, żeby podczas Twojego badania obecny był ktoś jeszcze – np. Twoja mama, Twój tata, Twój opiekun lub inny pracownik medyczny (np. pielęgniarka). Jeśli nie chcesz by w badaniu uczestniczył Twój rodzic lub opiekun, powiedz nam o tym.
      11. Jeśli jesteś przestraszony lub martwisz się o coś, daj nam znać. Postaramy się Cię wysłuchać i poszukać rozwiązania, o ile jest to możliwe. Czasami możemy wskazać Ci miejsce, gdzie możesz się zgłosić po pomoc.
      12. Możesz też potrzebować wsparcia – przytulenia lub pocieszenia, daj nam wtedy znać. Możemy Cię przytulić, tylko wtedy, kiedy na to pozwolisz, nie zrobimy tego bez Twojej zgody.
      13. Jeśli czujesz się niekomfortowo, niebezpiecznie, coś Cię niepokoi, powiedz o tym nam, pracownikom medycznym. Podejmiemy działania by zapewnić Ci bezpieczeństwo.
      14. Twoi rodzice lub opiekunowie mogą być z Tobą podczas wizyty w gabinecie

      Pamiętaj, że będąc w naszej Przychodni lekarskiej , masz prawo:

      • do czucia się bezpiecznie i komfortowo,
      • do rozmowy i bycia wysłuchanym, zwłaszcza jeśli masz obawy lub nie czujesz się bezpiecznie,
      • do bycia traktowanym z szacunkiem i uwagą,
      • wiedzieć, gdzie udać się po pomoc lub z kim porozmawiać jeśli jesteś przestraszony lub zmartwiony

      Ważne!

      W podmiotach medycznych (szpitalu, przychodni) obowiązują różne zasady, o których będą Cię informować pracownicy medyczni, prosimy stosuj się do nich. Powstały po to, żeby zapewnić nam bezpieczeństwo,

      W przypadku, gdy wydarzyło się coś niepokojącego, czujesz się skrzywdzony, możesz nam o tym powiedzieć i poprosić o pomoc. Zgłoś to pracownikowi medycznemu (pielęgniarce, lekarzowi,). Postaramy się podjąć działania, w taki sposób żebyś czuł się bezpieczny.

       

      POLITYKA OCHRONY DZIECI

      Polityka ochrony dzieci jest dokumentem, który został stworzony po to, by zapewnić, Wam, dzieciom-pacjentom godność i szacunek oraz by chronić Was przed krzywdzeniem.

      Szczególnie zależy nam żebyście w Przychodni przy Azotach czuli się bezpiecznie i komfortowo.

      Pojęcia i definicje:

      Żeby łatwiej było zrozumieć niektóre pojęcia, przybliżamy tutaj ich definicje:

      Dziecko – każdy, kto nie ukończył 18 lat

      Krzywdzenie – zrobienie czegoś chcący lub niechcący przez osobę dorosłą lub inne dziecko, które negatywnie, czyli źle wpływa na Twój rozwój.

      Interwencja – inaczej działanie, tutaj oznacza reakcję na objawy krzywdzenia i podjęcie kroków celem zabezpieczenia Dziecka.

      Politykę ochrony dzieci podzieliliśmy na siedem części:

      I Rozpoznawanie krzywdzenia dziecka

      1. Wszyscy pracownicy Przychodni muszą reagować, gdy Tobie lub innemu dziecku dzieje się krzywda.
      2. Istnieją różne formy krzywdzenia:
      • Przemoc fizyczna jest wtedy, gdy na przykłada ktoś Cię popycha, uderza, szczypie, kopie lub rzuca w Ciebie przedmiotami.
      • Przemoc psychiczna to na przykład obrażanie, ośmieszanie, wyzywanie, wyśmiewanie.
      • Wykorzystanie seksualne to na przykład zmuszanie do oglądania nagich osób, robienie zdjęć lub nagrywanie dzieci bez ubrań, zmuszanie do dotykania miejsc intymnych innych osób.
      • Zaniedbywanie to na przykład niezapewnienie jedzenia, odpowiedniego ubrania lub środków do mycia, to także pozostawianie dzieci na dworze bez opieki dorosłych, nie wysyłanie dziecka do szkoły lub niechodzenie do lekarza.
      1. Jeśli doświadczasz jakiejkolwiek z wyżej wymienionych form krzywdzenia ze strony osób dorosłych lub innych dzieci powiedz o tym pielęgniarce lub lekarzowi lub innej osobie z personelu. Wówczas stosownie do zgłoszonej sytuacji zostanie uruchomiona odpowiednia procedura.

      II Podjęcie działań

      1. Jeśli coś Cię niepokoi, nie czujesz się bezpiecznie i nam o tym mówisz, podejmujemy wtedy działanie, czyli interwencję. Taka interwencja jest podejmowana także wtedy, gdy sami zauważymy, że coś nie jest dla Ciebie bezpieczne. Chcemy żebyś zawsze czuł się komfortowo i miał szansę się rozwijać.
      2. Czasami możemy wezwać Policję, żeby wspierała nas w działaniu, czasami wypełniamy specjalny dokument i przekazujemy dalej, czasami możemy napisać pismo do Sądu Rodzinnego, by ten wydał odpowiednie zalecenia. Wszystko po to żebyś czuł się bezpieczny.
      3. W Przychodni przy Azotach osoba, która dba o przestrzeganie np. tej polityki, udziela informacji innym i zbiera wszystkie dane o podejmowanych działaniach na rzecz bezpieczeństwa dzieci.

      III Wybór pracowników i szkolenie pracowników

      1. W podmiocie medycznym pracują różni specjaliści – np. lekarze, pielęgniarki, rejestratorki medyczne. Chcemy żebyś wiedział, że każdy z nich musiał przedstawić odpowiednie dokumenty, żeby móc tu pracować. Te dokumenty potwierdzają, że pracownicy wcześniej nie stosowali przemocy.
      2. Żeby wyrównać wiedzę pracowników i nauczyć ich jak powinni się zachowywać w różnych sytuacjach prowadzimy szkolenia. Podczas szkoleń omawiamy, co może niepokoić w kontaktach z osobami dorosłymi lub Twoimi rówieśnikami, co należy wtedy zrobić, komu to zgłosić.

      IV Kodeks bezpiecznych relacji

      1. Dla Twojego komfortu spisaliśmy kilka zasad, które zobowiązaliśmy się przestrzegać jako pracownicy podmiotu medycznego.
      2. Napisaliśmy tam, w jaki sposób Cię traktować z szacunkiem i zapewniać Ci bezpieczeństwo. Napisaliśmy też czego nie wolno robić – np. krzyczeć, obrażać, popychać. Te zasady nazywają się kodeksem bezpiecznych relacji.
      3. Kodeks jest wywieszony w Przychodni i dostępny na naszej stronie internetowej. Zawsze możesz go przeczytać, jeśli zauważyłbyś/zauważyłabyś, ze ktoś łamie zapisy kodeksu powiedz nam o tym.

      V Ocenianie Polityki Ochrony Dzieci

      1. Co najmniej raz w roku pracownicy przeglądają wszystkie dokumenty, w tym tę Politykę i Kodeks Bezpiecznych Relacji. Jeśli zauważymy potrzebę zmian, musimy ją wprowadzić.

      VI Ogłoszenie i udostępnianie Polityki

      1. Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.
      2. Ogłoszenie następuje w taki sposób żeby zagwarantować, że każdy pracownik Przychodni przy Azotach miał szansę przeczytać i wracać do tego dokumentu zawsze, gdy będzie taka potrzeba. Dodatkowo Polityka jest udostępniona na stronie internetowej pl
      3. Standardy ochrony udostępnione są również w wersji skróconej, przeznaczonej dla dzieci. Te standardy są dostępne w formie plakatu w Przychodni i także na stronie internetowej podmiotu.

      STANDARDY OCHRONY DZIECI (WERSJA DLA PERSONELU)

      14.08.2024

      POLITYKA OCHRONY DZIECI

      1. Cel

      Przychodnia Lekarska Starochorzowskiej Fundacji Zdrowia i Ekologii zwana dalej Przychodnia przy Azotach działa dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie poprzez zapewnienie bezpieczeństwa, szacunku i godności małoletnim Pacjentom. Jako podmiot medyczny zobowiązujemy się do ochrony dzieci przed wszelkimi formami nadużyć: fizycznych, seksualnych, emocjonalnych i zaniedbania.

      1. Zakres (miejsce, gdzie obowiązuje procedura)

      PRZYCHODNIA przy AZOTACH

      1. Skróty i definicje

      Personel lub członek personelu – osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej, wolontariusz, praktykant, stażysta

      Prezes Zarządu/Kierownik Jednostki – reprezentant Starochorzowskiej Fundacji Zdrowia i Ekologii ,który jest uprawniony do podejmowania decyzji o działaniach Przychodni

      Dziecko – każda osoba do ukończenia 18. roku życia

      Opiekun dziecka – osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny.

      Zgoda rodzica dziecka – zgoda co najmniej jednego z rodziców dziecka/opiekunów prawnych (w przypadku spraw istotnych dla dziecka oraz przy braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny)

      Ochrona dzieci – działania podjęte w odpowiedzi na konkretne sygnały dotyczące dziecka lub dzieci, które mogą doznawać krzywdy lub są wykorzystywane.

      Krzywdzenie dziecka – każde zamierzone lub niezamierzone działanie osoby dorosłej bądź społeczności, które ma szkodliwy wpływ na zdrowie, rozwój fizyczny lub psychospołeczny dziecka.

      Przemoc fizyczna – celowe fizyczne krzywdzenie dziecka; obejmuje wszelkie zachowania, w których użyta jest siła fizyczna i które mają na celu spowodowanie pewnego stopnia bólu lub dyskomfortu, nawet niewielkiego. Obejmuje bicie ręką lub narzędziem, może też polegać na przykład na uderzaniu, kopaniu, potrząsaniu, rzucaniu, drapaniu, szczypaniu, gryzieniu, przypaleniu lub łamaniu kości. Skutkiem przemocy fizycznej mogą być złamania, siniaki, rany cięte, poparzenia, obrażenia wewnętrzne

      Zaniedbanie – brak zapewnienia podstawowych potrzeb dziecka, gdy osoby odpowiedzialne mają środki, wiedzę i dostęp do usług, aby to zrobić. Dotyczy to m.in. jedzenia, ubrania, higieny, nadzoru lub schronienia, co może skutkować poważnym uszczerbkiem na zdrowiu lub rozwoju dziecka. Obejmuje ono również brak ochrony dziecka przed narażeniem na niebezpieczeństwo.

      Przemoc seksualna lub wykorzystywanie seksualne – angażowanie dziecka w aktywność seksualną przez osobę dorosłą, np. trenera, opiekuna lub rodzica. Obejmuje zachowania fizyczne, np. dotykanie dziecka, jak i bez kontaktu fizycznego, np. podglądanie lub słowna agresja. Obejmuje także kontakty seksualne między znacznie starszym dzieckiem a młodszym dzieckiem lub jeśli jedna osoba obezwładnia inną niezależnie od wieku. Wykorzystywanie seksualne nie musi wiązać się z kontaktem; jest nim również np. angażowanie dzieci w tworzenie obrazów seksualnych, zmuszanie dzieci do oglądania obrazów o charakterze seksualnym lub oglądanie czynności seksualnych, zachęcanie dzieci do zachowania w sposób nieodpowiedni pod względem seksualnym lub uwodzenie dziecka w celu przygotowania go do wykorzystania poprzez zdobycie jego zaufania (w tym za pośrednictwem mediów społecznościowych). W większości przypadków sprawcą jest osoba, którą dziecko zna i której ufa, a do wykorzystania seksualnego dochodzi często w odosobnionych, indywidualnych sytuacjach. Molestowanie seksualne obejmuje nieakceptowalne i niepożądane zachowania i praktyki o charakterze seksualnym, które mogą obejmować, ale nie stanowią katalogu zamkniętego, sugestie lub żądania o charakterze seksualnym, prośby o przysługi seksualne i seksualne, werbalne lub fizyczne zachowania lub gesty, które są lub mogą być racjonalnie postrzegane jako obraźliwe lub upokarzające;

      Przemoc emocjonalna – każdy akt powodujący naruszenie godności osobistej dziecka, ukierunkowany na wyrządzenie krzywdy, tj. poniżanie, krytykowanie, upokarzanie lub ośmieszanie dziecka, brak odpowiedniego wsparcia i uwagi, powodujące obniżenie jego poczucia wartości. Przemoc emocjonalna to uporczywe emocjonalne maltretowanie dziecka. Przemoc emocjonalna może polegać na celowym mówieniu dziecku, że jest bezwartościowe, niekochane i nieodpowiednie. Może obejmować nie dawanie dziecku możliwości wyrażania swoich poglądów, celowe uciszanie go lub “wyśmiewanie” tego, co mówi lub jak się lub jak się komunikuje. Przemoc emocjonalna często występuje jako wzorzec celowego, długotrwałego, powtarzającego się nie fizycznego zachowania w ramach relacji zróżnicowanych pod względem władzy. Przemoc emocjonalna może obejmować zastraszanie – w tym zastraszanie w Internecie poprzez sieci społecznościowe, gry online lub telefony komórkowe – również przez rówieśników dziecka

      Dane osobowe dziecka – wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.

      Dane szczególnej kategorii – m.in. dane dotyczące zdrowia, pochodzenia rasowego lub etnicznego, dane dotyczące wyznania, dane genetyczne, biometryczne, ujawniające poglądy polityczne,  światopoglądowe, dane dotyczące seksualności lub orientacji seksualnej.

      1. Zasady rekrutacji

      4.1  Za proces rekrutacji odpowiada osoba właściwa merytorycznie oraz Asystent Zarządu

      4.2  Podczas rekrutacji personelu bierze się pod uwagę m.in. wykształcenie, uprawnienia, kwalifikacje zawodowe, przebieg dotychczasowego zatrudnienia kandydata/kandydatki oraz stosunek do wartości i misji Przychodni przy Azotach oraz do ochrony praw dzieci, zapewnienia im szacunku i bezpieczeństwa.

      4.3  Każdy kandydat/kandydatka do pracy lub współpracy w jakiejkolwiek innej formie (umowa cywilnoprawna, wolontariat, praktyka zawodowa, staż itp.) podlega weryfikacji w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.

      4.4  Kandydat/kandydatka mający bezpośredni kontakt z dzieckiem ma obowiązek dostarczyć informacje z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.

      4.5  Szczegółowo proces rekrutacji opisuje Procedura „Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu”

      5.  Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka oraz symptomy krzywdzenia dzieci

      5.1  Personel Przychodni przy Azotach posiada wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci.

      5.2  Czynniki ryzyka związane z dzieckiem, jego rodziną i środowiskiem – np.:

      • okoliczności narodzin – przedwczesne narodziny, niska masa urodzeniowa, urodzenie się mniej niż 18 miesięcy od poprzedniego porodu matki,
      • wiek – młodsze dzieci są bardziej narażone na krzywdzenie ze strony opiekunów,
      • płeć, w przypadku wykorzystywania seksualnego częściej dotyczy dziewczynek,
      • niepełnosprawność, choroby przewlekłe, choroby psychiczne
      • samotne rodzicielstwo, niespokrewnieni dorośli, rodziny zastępcze, inne dzieci w placówkach opiekuńczo-wychowawczych,
      • doświadczanie przemocy przez rodziców, przemoc wobec innych członków rodziny
      • uzależnienie rodziców, nieodpowiednie metody wychowawcze
      • izolacja społeczna, deprywacja, ubóstwo, przemoc, patologia w środowisku zamieszkania rodziny.

      5.3  Czynniki ryzyka podczas udzielania świadczeń zdrowotnych należą m.in.:

      • potencjalne sytuacje ryzyka: badanie dziecka, bez obecności innej osoby dorosłej – innego członka personelu lub rodzica/opiekuna, samodzielne wykonywanie czynności higienicznych przy dziecku w tym mycie przed zabiegiem operacyjnym
      • niezgłaszanie zachowań, które mogą naruszać dobro dziecka i pozwalanie na niezgłaszanie niepokojących praktyk,
      • niezwracanie uwagi na potrzeby dziecka np. wymuszanie ćwiczeń fizjoterapeutycznych, mimo wyraźnego sprzeciwu
      • używanie agresywnego, wulgarnego języka, obrażanie innych członków personelu medycznego lub obrażanie rodzica/opiekuna
      • nieodpowiednie relacje dziecko-dorosły – nadużywanie pozycji autorytetu
      • dyskryminowanie i nierówne traktowanie
      • dbanie o reputację i unikanie skandali prowadzące do przemilczenia incydentów,
      • nieznajomość procedur i wytycznych

      5.4  Symptomy krzywdzenia dzieci:

        NADUŻYCIA FIZYCZNE

        Wskaźniki fizyczne

        • Zadrapania
        • Ślady ugryzień lub siniaki
        • Oparzenia, np. papierosowe
        • Nieleczone urazy
        • Złamane kości

        Wskaźniki behawioralne

        • Tendencje do samookaleczania
        • Ciągłe próby ucieczki
        • Agresja lub wycofanie
        • Strach przed powrotem do domu
        • Nieuzasadniony strach przed dorosłymi

        NADUŻYCIA EMOCJONALNE

        Wskaźniki fizyczne

        • Nagłe zaburzenia mowy
        • Moczenie i brudzenie łóżka
        • Oznaki samookaleczenia
        • Slabe relacje z rówieśnikami

        Wskaźniki behawioralne

        • Zachowanie wymagające uwagi
        • Kołysanie, ssanie kciuka
        • Strach przed zmianami
        • Chroniczna ucieczka

        ZANIEDBYWANIE

        Wskaźniki fizyczne

        • Ciągly głód
        • Narażenie na niebezpieczeństwo, brak nadzoru
        • Nieodpowiednie / niewłaściwe ubranie
        • Niedostateczna higiena
        • Nieleczone choroby

        Wskaźniki behawioralne

        • Zmęczenie, bezradność
        • Słabe relacje z rówieśnikami
        • Niskie poczucie własnej wartości
        • Kompulsywne kradzieże, żebranie

        NADUŻYCIA SEKSUALNE

        Wskaźniki fizyczne

        • Dziecko może skarżyć się na bolesność, ból lub krwawienie w swoich „częściach intymnych”
        • Sładanie propozycji seksualnych dorosłym lub innym dzieciom
        • Ból przy oddawaniu moczu
        • Trudności w chodzeniu lub siedzeniu
        • Anoreksja / bulimia
        • Nadużywanie substancji psychoaktywnych / narkotyków

        Wskaźniki behawioralne

        • Depresja
        • Nieodpowiedni język i/lub wiedza seksualna nieadekwatna do wieku
        • Składanie propozycji seksualnych dorosłym lub innym dzieciom
        • Niska samoocena
        • Strach przed ciemnością
        • Niechęć do zbliżania się do kogokolwiek

        5.5  Wobec zidentyfikowania czynników ryzyka personel medyczny podejmuje działania profilaktyczne

        5.6  W przypadku identyfikacji symptomów krzywdzenia dziecka, personel podmiotu medycznego podejmuje działania interwencyjne opisane w punkcie 6.

        5.7  Personel monitoruje sytuację i dobrostan dziecka.

        5.8  Personel podmiotu medycznego jest szkolony z identyfikacji symptomów przemocy co najmniej raz w roku.

        5.9  Szkolenie prowadzi Kierownik Przychodni przy Azotach lub inna osoba wyznaczona przez Kierownika

        1. Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka

        6.1 Zagrożenie bezpieczeństwa dzieci może przybierać różne formy, z wykorzystaniem różnych sposobów kontaktu i komunikowania:

        6.1.1 popełniono przestępstwo na szkodę dziecka (np. wykorzystanie seksualne, znęcanie się nad dzieckiem),

        6.1.2 doszło do innej formy krzywdzenia, niebędącej przestępstwem, takiej jak np. krzyk, kary fizyczne, poniżanie

        6.1.3 doszło do zaniedbania potrzeb życiowych dziecka (np. związanych z żywieniem, higieną czy zdrowiem).

        6.2 Określono procedury interwencji w przypadku podejrzenia działania na szkodę dziecka przez:

        6.2.1 osoby dorosłe (personel, inne osoby trzecie, rodziców/opiekunów prawnych),

        6.2.2 inne dziecko.

        6.3 W przypadku podejrzenia, że życie dziecka jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu należy niezwłocznie poinformować Policję, dzwoniąc pod numer 112. Poinformowania służb dokonuje członek personelu, który pierwszy powziął informację o zagrożeniu i następnie wypełnia kartę interwencji.

        1. Procedura interwencji w przypadku krzywdzenia

        7.1 Postępowanie w przypadku podejrzenia przemocy – w przypadku naruszenia ze strony rodzica lub opiekuna

        7.1.1 W przypadku podejrzenia zagrożenia życia lub ciężkiego uszczerbku na zdrowiu dziecka w wyniku stosowania wobec niego przemocy domowej, także wobec faktu, że w rodzinie są lub mogą być inne dzieci, należy niezwłocznie poinformować Policję, dzwoniąc pod numer 112. Za poinformowanie służb jest odpowiedzialny członek Personelu, który jako pierwszy powziął informację o zdarzeniu.

        7.1.2 W przypadku podejrzenia, że opuszczenie przez dziecko (Poradni) w obecności rodzica lub opiekuna prawnego lub innej osoby bliskiej będzie mu zagrażało, należy uniemożliwić oddalenie się dziecka (zatrzymać w Przychodni) i niezwłocznie wystąpić do sądu rodzinnego o wydanie odpowiednich zarządzeń opiekuńczych.

        7.2 Podejrzenie popełnienia przestępstwa

        7.2.1 W przypadku interwencji dotyczącej podejrzenia popełnienia przestępstwa, w tym czynu karalnego przez osobę poniżej 17 roku życia na szkodę dziecka należy sporządzić pisemne zawiadomienie do Prokuratury właściwej dla miejsca popełnienia przestępstwa lub w przypadku braku możliwości ustalenia miejsca popełnienia przestępstwa właściwej dla miejsca zamieszkania dziecka lub w przypadku braku możliwości ustalenia miejsca zamieszkania dziecka właściwej dla siedziby podmiotu medycznego (Prokuratura Rejonowa w Chorzowie) 

        7.3 Przemoc domowa:

        7.3.1  W przypadku podejrzenia stosowania przemocy domowej lub zgłoszenia dokonanego przez świadka przemocy domowej, należy wszcząć procedurę Niebieskie Karty.

        7.3.2 Osoba wszczynająca procedurę dokonuje wstępnej diagnozy sytuacji w związku z zaistnieniem uzasadnionego podejrzenia stosowania przemocy domowej i przeprowadza rozmowę z osobą doznającą przemocy domowej, a także, w miarę możliwości, z osobą stosującą przemoc. Następnie wypełnia formularz Niebieska Karta – A.

        7.3.3 Podczas spisywania Niebieskiej Karty formularza A, powinien być przekazany formularz Niebieska Karta B. Druk zawiera pouczenie o tym, czym jest przemoc w rodzinie, kto może być osobą doświadczającą przemocy w rodzinie, jakie istnieją formy przemocy, obowiązkach Policjanta w sytuacji stania się świadkiem przemocy, obowiązkach prokuratora, wskazuje zachowania zakazane.

        7.4 Inne formy krzywdzenia nie stanowiące przemocy domowej ani przestępstwa

        7.4.1 W przypadku, gdy doszło do zaniedbania potrzeb życiowych dziecka lub doszło do innego zagrożenia dobra dziecka ze strony rodziców lub opiekunów prawnych należy wystąpić do sądu rodzinnego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania dziecka o wgląd w sytuację dziecka.

        7.4.2 Gdy zachowanie nie stanowi przemocy domowej lub nie wiemy, jak je zakwalifikować – należy wystąpić do sądu rodzinnego właściwego dla miejsca zamieszkania dziecka o wgląd w sytuację rodziny.

        7.5. Krzywdzenie ze strony personelu podmiotu medycznego

        7.5.1 W przypadku zauważenia krzywdzenia dziecka przez personel medyczny, należy podjąć kroki interwencyjne zależne od zaistniałej sytuacji:

        • gdy zachowanie było jednorazowe i o niewielkiej intensywności wkroczenia w dobra dziecka należy przeprowadzić rozmowę dyscyplinującą z pracownikiem lub współpracownikiem,
        • gdy naruszenie dobra dziecka jest znaczne lub się powtarza, rekomenduje się rozwiązanie stosunku prawnego z osobą, która dopuściła się krzywdzenia.

        7.5.2 W przypadku, gdy krzywdzenia dziecka dopuścił się kierownik jednostki/osoba odpowiedzialna za interwencję wówczas osoba, która dostrzegła krzywdzenie przekazuje informację o tym fakcie bezpośrednio zastępcy kierownika osobiście lub za pośrednictwem poczty elektronicznej: .pawlak.grazyna@gmail.com.. Osoba ta przejmuje obowiązki osoby interweniującej.

        7.6 Sytuacje niejasne i wątpliwe:

        7.6.1 W przypadkach niejasnych lub wątpliwych osoba odpowiedzialna za interwencję konsultuje sprawę z co najmniej dwiema osobami z Personelu, w tym, jeśli ma taką możliwość z psychologiem.  Osoba odpowiedzialna za prowadzenie interwencji może rozmawiać z osobami zaangażowanymi, w tym dzieckiem, osobą podejrzewaną o krzywdzenie i świadkami.

         

        7.7 Postępowanie w przypadku podejrzenia przemocy – w przypadku naruszenia ze strony innego dziecka

        7.7.1 W przypadku, gdy dziecko doznaje innej formy krzywdzenia na jego szkodę ze strony innego dziecka należy wystąpić do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację dziecka krzywdzącego.

        7.8 Każdy przypadek podjęcia interwencji podlega zgłoszeniu i odnotowaniu w rejestrze. Rejestr prowadzi Koordynator ds. Przeciwdziałania Przemocy (wpisz odpowiednią osobę)

        7.9. Szczegółowo zakres postępowania interwencyjnego został opisany w Procedurze Interwencji.

        Algorytm 1. Dziecko ujawnia krzywdzenie lub uzyskujemy informację z innych źródeł (np. rówieśnicy, obserwacja własna)

        Dziecko doświadcza przemocy domowej

        Dziecko jest zaniedbane (np. głodne, nieleczone, nie posiada odpowiednich ubrań)

        Popełniono przestępstwo lub czyn karalny na szkodę dziecka

        Procedura „Niebieskie karty”

        Wniosek o wgląd w sytuację rodziny

        Pisemne zawiadomienie jednostki Policji lub Prokuratury

        Odnotowanie faktu podjęcia interwencji w rejestrze. 

        9. Zasady bezpiecznych relacji dzieci-pacjenci a personel medyczny (w tym w wersji dla dzieci) zostały opisane w załączniku nr 1.

        9.1. Zasady zostały napisane zarówno dla personelu i osób dorosłych, jak i w wersji dostępnej dla dzieci.

        1. Zasady ochrony danych osobowych oraz szczególnej kategorii

        10.1 Przychodnia zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych i szczególnej kategorii dzieci zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

        10.2 Przychodnia uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.

        10.3 Personelowi Przychodni nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie Przychodni przy Azotach bez pisemnej zgody opiekuna dziecka.

        10.4 W celu uzyskania zgody, o której mowa powyżej, personel Przychodni może skontaktować się z opiekunem dziecka i ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.

        10.5 Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekuna na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.

        1. Monitoring

        11.1 Kierownik Przychodni przy Azotach jest odpowiedzialny za Politykę ochrony dzieci w Przychodni.

        11.2 Kierownik Przychodni przy Azotach jest odpowiedzialny za monitorowanie realizacji Polityki, za reagowanie na sygnały naruszenia Polityki oraz za proponowanie zmian w Polityce.

        11.3 Kierownik Przychodni przy Azotach przeprowadza wśród personelu, co najmniej raz na 12 miesięcy, ankietę monitorującą poziom realizacji Polityki – uwzględniając pytania zawarte w załączniku nr 2.

        11.4 W ankiecie personel może proponować zmiany Polityki oraz wskazywać naruszenia Polityki Przychodni przy Azotach.

        Na tej podstawie sporządzany jest raport z monitoringu.

        11.5 Kierownik Przychodni przy Azotach wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza personelowi nowe brzmienie Polityki.

        1. Wejście w życie polityki oraz informowanie

        12.1 Polityka wchodzi w życie z dniem 14 sierpnia 2024 roku

        12.2 Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla personelu, w szczególności poprzez umieszczenie na stronie internetowej. Polityka Ochrony Dzieci jest dostępna w formie papierowej w Sekretariacie Zarządu i Rejestracji Przychodni, w formie elektronicznej w intranecie na stronie internetowej.

        12.3. Za udostępnienie aktualnej wersji Polityki Ochrony Dzieci oraz Kodeksu Bezpiecznych Relacji odpowiada ASYSTENT ZARZADU

        12.4. Personel potwierdza zapoznanie się z treścią Polityki własnoręcznym podpisem.

        12.5. Szczegółowo sposób udostępniania Polityki jest opisany w Procedurze „Zasady udostępniania Polityki Ochrony Dzieci, w tym Kodeksu Bezpiecznych Relacji”

         

        Załącznik nr 1 do Polityki Ochrony Dzieci

        1. KODEKS BEZPIECZNYCH RELACJI PACJENT – PERSONEL MEDYCZNY [WERSJA DLA DZIECI]

        Znajdujesz się w Przychodni Lekarskiej Starochorzowskiej Fundacji Zdrowia i Ekologii w Chorzowie zwanej  PRZYCHODNIA PRZY AZOTACH .

        Jesteśmy podmiotem medycznym, co oznacza, że zajmujemy się leczeniem ludzi, w tym dzieci. Osoby, które leczymy nazywamy Pacjentami.

        Pracują u nas różni specjaliści, np. lekarze, pielęgniarki, technicy i, rejestratorki medyczne. Wszyscy są tu po to by nieść pomoc potrzebującym dzieciom.

        To, że tutaj jesteś oznacza, że potrzebujesz naszej pomocy. Chcemy, żebyś czuł się tutaj bezpiecznie i komfortowo, na tyle na ile jest to możliwe. Poniżej przedstawiamy Ci kilka zasad, które są dla nas ważne w relacji z Tobą – naszym Pacjentem i którymi chcemy się kierować w naszej codziennej pracy:

        1. Zaczniemy od przedstawienia się Tobie. Postaramy się krótko wytłumaczyć czym się zajmujemy.
        2. Poprosimy, żebyś powiedział nam, jak możemy się do Ciebie zwracać. To dla nas ważne, żebyś miał poczucie, że traktujemy Cię z szacunkiem i uwagą.
        3. Rozumiemy, że wszystko co dzieje się w przychodni może być dla Ciebie nowe i nieznane. Postaramy się Ci wszystko wyjaśnić.
        4. Masz prawo wiedzieć, co się będzie działo – jaki jest plan Twojego leczenia lub stan zdrowia. Jeśli cokolwiek budzi Twoje wątpliwości, zapytaj. Jesteśmy tu także po to by udzielić Ci informacji.
        5. Masz prawo wypowiadać się w kwestiach medycznych i innych, nawet jeśli nie masz jeszcze 16 lat. Po osiągnieciu 16 roku życia masz prawo do współdecydowania o swoim leczeniu.
        6. Będziemy starali się dawać Ci wybór w sytuacjach, kiedy będzie to możliwe.
        7. Chcemy być z Tobą szczerzy – jeśli wiemy, że jakieś działanie (czynność medyczna) może zaboleć, powiemy Ci o tym.
        8. Informacje o Twoim zdrowiu zachowamy w tajemnicy – nie będą one ujawnione innym osobom poza Tobą i Twoimi rodzicami lub opiekunami.
        9. Postaramy się mówić do Ciebie prostym językiem, tak by wszystko było zrozumiałe, jeśli jednak coś wymaga wytłumaczenia, powiedz nam o tym.
        10. Chcemy, żeby podczas Twojego badania obecny był ktoś jeszcze – np. Twoja mama, Twój tata, Twój opiekun lub inny pracownik medyczny (np. pielęgniarka). Jeśli nie chcesz by w badaniu uczestniczył Twój rodzic lub opiekun, powiedz nam o tym.
        11. Jeśli jesteś przestraszony lub martwisz się o coś, daj nam znać. Postaramy się Cię wysłuchać i poszukać rozwiązania, o ile jest to możliwe. Czasami możemy wskazać Ci miejsce, gdzie możesz się zgłosić po pomoc.
        12. Możesz też potrzebować wsparcia – przytulenia lub pocieszenia, daj nam wtedy znać. Możemy Cię przytulić, tylko wtedy, kiedy na to pozwolisz, nie zrobimy tego bez Twojej zgody.
        13. Jeśli czujesz się niekomfortowo, niebezpiecznie, coś Cię niepokoi, powiedz o tym nam, pracownikom medycznym. Podejmiemy działania by zapewnić Ci bezpieczeństwo.
        14. Twoi rodzice lub opiekunowie mogą być z Tobą podczas wizyty w gabinecie

        Pamiętaj, że będąc w naszej Przychodni lekarskiej , masz prawo:

        • do czucia się bezpiecznie i komfortowo,
        • do rozmowy i bycia wysłuchanym, zwłaszcza jeśli masz obawy lub nie czujesz się bezpiecznie,
        • do bycia traktowanym z szacunkiem i uwagą,
        • wiedzieć, gdzie udać się po pomoc lub z kim porozmawiać jeśli jesteś przestraszony lub zmartwiony

        Ważne!

        W podmiotach medycznych (szpitalu, przychodni) obowiązują różne zasady, o których będą Cię informować pracownicy medyczni, prosimy stosuj się do nich. Powstały po to, żeby zapewnić nam bezpieczeństwo,

        W przypadku, gdy wydarzyło się coś niepokojącego, czujesz się skrzywdzony, możesz nam o tym powiedzieć i poprosić o pomoc. Zgłoś to pracownikowi medycznemu (pielęgniarce, lekarzowi,). Postaramy się podjąć działania, w taki sposób żebyś czuł się bezpieczny.

               2. KODEKS BEZPIECZNYCH RELACJI PACJENT – PERSONEL MEDYCZNY

        Kodeks powstał celem poszanowania godności i wartości Dzieci-Pacjentów w Przychodni Lekarskiej Starochorzowskiej Fundacji Zdrowia i Ekologii zwanej PRZYCHODNIA PRZY AZOTACH.

         Dobro i bezpieczeństwo dzieci jest dla nas najważniejsze. Jako przychodnia lekarska zobowiązujemy się do wdrożenia i stosowania poniższych zasad, reagowania i zgłaszania odpowiednim podmiotom obraźliwych, niewłaściwych, dyskryminacyjnych zachowań oraz naruszeń.

        W kontakcie z Pacjentami – Dziećmi każdy pracownik PRZYCHODNI PRZY AZOTACH.kierować się będzie uniwersalnymi wartościami, jakimi są: szacunek, życzliwość oraz zrozumienie.

        KOMUNIKACJA Z PACJENTAMI

        1. Zacznij od przedstawienia się i swojej funkcji. Jeśli wiesz, że Pacjent może nie zrozumieć Twojego stanowiska, krótko wytłumacz mu czym się zajmujesz.
        2. Pozwól Pacjentowi-Dziecku na wypowiadanie się w każdej kwestii, także w zakresie ochrony zdrowia. Pamiętaj, że Pacjent powyżej 16 r.ż ma prawo do pełnej informacji medycznej i decydowania o procesie diagnostyczno-terapeutycznym.
        3. Każdą wypowiedź Pacjenta traktuj z należytą uwagą. Odpowiadaj na pytania Dziecka-Pacjenta zgodnie z prawdą, dostosowując komunikat do jego możliwości (wieku, stanu emocjonalnego, poziomu rozwoju i sytuacji, w której się znajduje). Wyrażaj się prosto i zrozumiale. Jeśli masz wątpliwości, czy Pacjent Cię zrozumiał, zapytaj. Upewnij się także, że Pacjent wie, że może zadawać Ci lub innym członkom personelu pytania.
        4. Staraj się informować na bieżąco o przebiegu procesu diagnostyczno-terapeutycznego. Jeśli coś jest dla Dziecka-Pacjenta niezrozumiałe, staraj się to wytłumaczyć prostym językiem.
        5. Nie zawstydzaj Dziecka-Pacjenta używając skomplikowanego języka i terminów medycznych, których może nie zrozumieć.
        6. Zapewnij komunikację Pacjentom ze szczególnymi potrzebami np. niesłyszącymi, poprzez dostęp do tłumacza języka migowego, staraj się zapewnić tłumacza dla Pacjenta obcojęzycznego, w przypadku dzieci komunikujących się niewerbalnie możesz skorzystać z form komunikacji alternatywnej.

        POTRZEBY DZIECKA-PACJENTA

        1. Każdy Pacjent może reagować inaczej nawet w tej samej sytuacji. Składa się na to wiele czynników, takich jak poziom rozwoju, wiek, stan emocjonalny, dotychczasowe doświadczenia. Staraj się poznać potrzeby Pacjentów i próbuj na nie odpowiadać, o ile to możliwe.
        2. Zapewnij Dziecku-Pacjentowi sprawczość. Zapytaj jak możesz się do niego zwracać. Traktuj Pacjentów podmiotowo. Staraj się prowadzić rozmowę bezpośrednio z Pacjentem, nie omawiaj jego sytuacji ponad jego głową z pominięciem jego osoby.

        KONTAKT FIZYCZNY

        1. Podczas wykonywania badań zapewnij obecność rodzica/opiekuna dziecka lub innej osoby z personelu placówki.
        2. Staraj się odsłaniać ciało dziecka do badania partiami.
        3. Kontakt fizyczny nie wynikający ze względów medycznych jest dopuszczalny, o ile jest stosowny i odpowiada na potrzeby Dziecka-Pacjenta, czyli uwzględnia wiek Pacjenta, etap rozwojowy, kontekst kulturowy i sytuacyjny. Zawsze wtedy należy zapytać Dziecko-Pacjenta o zgodę na np. przytulenie.

         

        RELACJE Z RODZICAMI/OPIEKUNAMI PACJENTÓW

        1. Zachęcaj do zapoznania się rodziców/opiekunów z zasadami działania podmiotu medycznego, m.in. poprzez przeczytanie niniejszych zasad.
        2. Informuj rodziców/opiekunów na bieżąco o przebiegu procesu diagnostyczno-terapeutycznego. Zachowaj prostotę językową, nie zawstydzaj specjalistycznymi terminami medycznymi, których wiesz, że rodzic/opiekun może nie zrozumieć. Odpowiadaj na pytania i upewniaj się, że rodzic ma poczucie otwartości na możliwość zadawania pytań.
        3. Zaufaj rodzicielskiej/opiekuńczej znajomości potrzeb i zachowań dziecka. Zapytaj, co dziecko lubi czego nie lubi. Zapytaj, czy dziecko ma jakieś szczególne potrzeby, staraj się brać je pod uwagę.
        4. Zachowaj wyrozumiałość dla rodziców/opiekunów, pamiętaj, że często znajdują się oni w obcym otoczeniu i dużym stresie.

        OCHRONA PRZED KRZYWDZENIEM

        1. Reaguj za każdym razem, kiedy jesteś świadkiem krzywdzenia lub podejrzewasz krzywdzenie dziecka.
        2. Jeśli jesteś świadkiem nieszanowania granic dziecka, mówienia nieprawdy, straszenia, umniejszania znaczenia potrzeb i problemów dziecka oraz łamania niniejszego kodeksu ze strony personelu podmiotu, zwróć uwagę na niestosowane zachowanie i przypomnij o obowiązujących zasadach.

        NIGDY TEGO NIE RÓB

        1. Nie oceniaj pochopnie Dziecka-Pacjenta i jego rodziny/opiekunów m.in. przez pryzmat statutu społecznego, materialnego lub pochodzenia. Niedozwolone są przejawy jakiejkolwiek formy dyskryminacji i nierównego traktowania.
        2. Nie przekazuj danych osobowych i medycznych. Zachowaj w tajemnicy także te informacje, które udało Ci się ustalić samodzielnie.
        3. Nigdy nie mów Dziecku-Pacjentowi nieprawdy, bądź szczery, gdy dziecko pyta, czy taka procedura będzie bolała. Jeśli tak, odpowiedz, że może boleć, nie mów, że nie będzie bolało, jeśli wiesz, że boli.
        4. Nie zaprzeczaj odczuciom Dziecka-Pacjenta. Jeśli dziecko mówi, że czuje się w taki sposób, to tak właśnie jest. Nie mów, że nie może się tak czuć.
        5. Nie upokarzaj dziecka np. poprzez niestosowne komentarze, powierzchowną ocenę czy porównanie z innymi Pacjentami.
        6. Nie szantażuj i nie zastraszaj Dziecka-Pacjenta celem nakłonienia do poddania się wykonaniu danej czynności.
        7. Nie prowokuj nieodpowiednich kontaktów z dziećmi, utrzymuj odpowiednie granice w kontaktach z dziećmi.
        8. Nie krzycz, nie obrażaj, nie wyzywaj, nie popychaj i nie stosuj jakichkolwiek zachowań naruszających godność Dzieci-Pacjentów.

         

        Załącznik nr 2 do Polityki Ochrony Dzieci

        Monitoring Polityki Ochrony Dzieci

        Ankieta ewaluacyjna kierowana do wszystkich pracowników

        1. Czy Personel medyczny jest świadomy istnienia Polityki Ochrony Dzieci?
        2. Czy personel potrafi wskazać, gdzie Polityka Ochrony Dzieci jest dostępna?
        3. Czy Personel zna sposób postepowania w przypadku:
        4. Podejrzenia popełnienia przestępstwa
        5. Występowania przemocy domowej
        6. Zaniedbania
        7. Naruszenia ze strony rówieśnika
        8. Czy personel zna kodeks bezpiecznych relacji?
        9. Czy członkowie personelu potrafią wskazać miejsce, gdzie jest udostępniony kodeks bezpiecznych relacji?
        10. Czy personel potrafi swoimi słowami streścić zasady określone w kodeksie bezpiecznych relacji?
        11. Czy członek personelu potrafi wymienić główne punkty kodeksu bezpiecznych relacji?
        12. Czy personel był świadkiem łamania polityki ochrony dzieci przez innego członka personelu?
        13. Czy byłeś świadkiem łamania zasad bezpiecznych relacji personel – pacjent
        14. Czy podejrzewałeś krzywdzenia pacjenta?
        15. Czy podjąłeś interwencję?
        16. Czy wiesz do kogo zgłaszać interwencję?
        17. Czy odnotowałeś fakt krzywdzenia w dokumentacji medycznej pacjenta?
        18. Czy opisałeś obrażenia pacjenta?

        Ankieta ewaluacyjna spełnienia wymagań ogólna w ujęciu organizacji

        1. Czy wdrożono Politykę Ochrony Dzieci?
        2. Czy wdrożenie Polityki Ochrony Dzieci nastąpiło do dnia 15 sierpnia 2024 r.?
        3. Czy opracowano Kodeks Bezpiecznych Relacji Personel-Pacjent?
        4. Czy Polityka Ochrony Dzieci podlega ewaluacji i aktualizacji?
        5. Czy Kodeks Bezpiecznych Relacji Personel-Pacjent podlega ewaluacji i aktualizacji?
        6. Czy co najmniej raz w roku są prowadzone szkolenia z zakresu przeciwdziałania przemocy co najmniej z symptomów rozpoznawania krzywdzenia oraz procedury interwencji?
        7. Liczba uczestników szkolenia: …………………..
        8. Czy ocenia się skuteczność szkoleń?
        9. Czy określono zasady bezpiecznej rekrutacji?
        10. Czy proces rekrutacji uwzględnia standardy ochrony dzieci?
        11. Czy wszyscy pracownicy są weryfikowani w rejestrze przestępców na tle seksualnym?
        12. Czy pracownicy, którzy pracują w bezpośrednim kontakcie z dziećmi dostarczyli wypis z Krajowego Rejestru Karnego lub dostarczyli oświadczenie o niekaralności
        13. Czy określono zasady korzystania z sieci Internet i urządzeń elektronicznych?
        14. Czy sieć jest zabezpieczona?
        15. Czy zgłoszono incydenty związane z naruszeniem bezpieczeństwa sieciowego?
        16. Czy określono zasady udostępniania Polityki Ochrony Dzieci i Kodeksu Bezpiecznych Relacji Pacjent-Personel?
        17. Czy Polityka Ochrony Dzieci i Kodeks Bezpiecznych Relacji Pacjent-Personel jest dostępna dla Pacjentów?
        18. Czy Polityka Ochrony Dzieci i Kodeks Bezpiecznych Relacji Pacjent-Personel jest dostępna dla Pacjentów?
        19. Czy istnieją dowody zapoznania się z Polityką Ochrony Dzieci i Kodeksem Bezpiecznych Relacji przez personel Szpitala/Przychodni
        20. Czy jest określona Procedura Interwencji?
        21. Czy procedura interwencji określa osobę odpowiedzialną za prowadzenie interwencji?
        22. Czy procedura określa ścieżki postepowania dla podejrzenia popełnienia przestępstwa?
        23. Stosowania przemocy domowej?
        24. Zaniedbania potrzeb życiowych dziecka?
        25. Krzywdzenia ze strony rówieśników?
        26. Czy ewaluacja Polityki Ochrony Dzieci odbywa się co najmniej raz w roku?

        UWAGA – KORZYSTAJĄCY Z PUNKTU POBORU !!!

        06.08.2024

        Rejestracja do punktu poboru – codziennie od poniedziałku do piątku w godz. 7.00 – 8.30 !

        OPIEKA KOORDYNOWANA W POZ

        05.08.2024

        Opieka koordynowana w podstawowej opiece zdrowotnej (POZ) to model opieki nad pacjentem, który zakłada, że w POZ odbywa się koordynacja całego procesu leczenia pacjenta: od diagnostyki w celu postawienia rozpoznania, przez diagnostykę specjalistyczną pozwalającą na monitorowanie leczenia pacjenta, a przede wszystkim ustalenie planu leczenia i prowadzenie farmakoterapii, edukacji oraz w razie potrzeby konsultacje dietetyczne a także konsultacje innych specjalistów z dziedzin odpowiadających chorobom pacjenta. Wszystko to ma doprowadzić pacjenta do poprawy stanu zdrowia.

        To podejście jest szczególnie ważne w przypadku pacjentów wymagających opieki długoterminowej, pacjentów z chorobami przewlekłymi oraz osób starszych.

        Korzyści Dla Pacjenta

        WYGODA – więcej wizyt, badań i konsultacji w jednym miejscu – blisko miejsca zamieszkania.

        CZAS – wizyty, badania i konsultacje umawia dla Ciebie koordynator.

        BEZPIECZEŃSTWO – koordynator czuwa nad sprawną realizacją Twojego planu leczenia.

        DOSTĘPNOŚĆ – szerszy zakres badań diagnostycznych i dostęp do specjalistów.

        WIEDZA – porady dietetyczne i edukacyjne z zakresu profilaktyki i Twojej choroby.

        Opieka koordynowana to wiele możliwości diagnostycznych i leczenia najczęstszych chorób przewlekłych już u swojego lekarza rodzinnego – specjalisty medycyny rodzinnej. Lekarz POZ placówki, która ma podpisaną umowę z NFZ na prowadzenie opieki koordynowanej, może zlecić pacjentom badania (w sytuacjach medycznie uzasadnionych), które do tej pory były zarezerwowane dla lekarza specjalisty. Dzięki temu pacjent nie musi stać w kolejce do poradni specjalistycznej kilka miesięcy tylko po to, żeby otrzymać skierowanie na badanie – teraz uzyska to od razu w POZ.  A do poradni specjalistycznej trafi wtedy kiedy będzie to uzasadnione medycznie.

        Leczenie jest oparte na Indywidualnym Planie Opieki Medycznej (IPOM) i uwzględnia nie tylko wykonywanie badań, ale także konsultacje między lekarzem POZ, a lekarzem specjalistą i dodatkowe konsultacje np. z dietetykiem.

         

        Kto może skorzystać z Opieki Koordynowanej w naszej Przychodni  Lekarskiej

         

        Aktualnie  świadczenia opieki koordynowanej są realizowane w naszej przychodni dla zadeklarowanych pacjentów ze schorzeniami z jedną bądź więcej chorobą z trzech grup chorób:

        ENDOKRYNOLOGICZNA – niedoczynność tarczycy, nadczynność tarczycy, guzki pojedyncze/mnogie

        KARDIOLOGICZNA – nadciśnienie tętnicze, niewydolność serca, choroba niedokrwienna serca, migotanie przedsionków

        DIABETOLOGICZNA – stany przedcukrzycowe, cukrzyca

         PULMONOLOGICZNA, ALERGOLOGICZNA – POCHP, astma

        oraz

        NEFROLOGICZNA – przewlekła choroba nerek

         

        Opieka koordynowana w POZ ma wiele korzyści dla pacjentów –

        PRZYJDŹ, ZŁÓŻ DEKLARACJĘ a my ZADBAMY  O CIEBIE.

         

         

        PROGRAM WCZESNEGO WYKRYWANIA GRUŹLICY

        04.03.2024

        Informujemy, że nasza placówka bierze udział w programie wczesnego wykrywania gruźlicy wśród osób powyżej 26 lat zamieszkałych na terenie Chorzowa. W tym roku akcja będzie prowadzona aż do 15 listopada.

        Kto jest uprawniony do udziału w programie?

        Skorzystać z darmowego badania może każda osoba, która mieszka na terenie Chorzowa, posiada minimum 26 lat oraz występuje u niej minimum jeden z poniższych czynników ryzyka wystąpienia gruźlicy:

        • Kaszel trwający 3 tygodnie lub dłużej
        • Osoby, które miały kontakt z osobami chorymi na gruźlicę
        • Osoby o obniżonej odporności nabytej na przykład w przebiegu choroby nowotworowej, leczenia immunosupresyjnego, AIDS)
        • Zmiany w płucach
        • Osoby cierpiące na choroby przewlekłe takie jak cukrzyca, choroba niedokrwienna serca, nadciśnienie tętnicze)
        • Osoby chorujące na pylicę płuc
        • Osoby z uwarunkowaniami społecznymi zwiększającymi ryzyko zachorowania (bezdomność, bezrobocie, niski status społeczny, emeryci, renciści)
        • Osoby zmagające się z nałogami – na przykład z alkoholizmem lub narkomanią.

        Jak zapisać się na badanie?

        Aby zapisać się na badanie, należy posiadać skierowanie od lekarza rodzinnego, ważny dokument tożsamości oraz wypełnioną ankietę ewaluacyjną nr 1. Szczegółowe informacje oraz informację o najbliższych wolnych terminach mogą otrzymać Państwo osobiście w rejestracji ogólnej przychodni bądź telefonicznie pod nr 32 736 20 59 oraz 32 736 20 58 wew. 201 lub 202

        Zachęcamy Państwa do skorzystania z Programu Miejskiego »

        WZNAWIAMY SZCZEPIENIA PRZECIW COVID-19

        25.04.2023

        Zapraszamy  do  naszego  Punktu  Szczepień  zlokalizowanego w budynku Przychodni przy Azotach przy ul. Narutowicza 3 celem skorzystania ze  szczepienia kolejną dawką przypominającą przeciw COVID -19.

        Dawka przypominająca skierowana jest dla osób, które poprzednią dawkę otrzymały w okresie kwiecień- wrzesień 2022 r. i są w wieku 60+ albo mają upośledzoną odporność albo pracują w podmiotach medycznych.

        Rejestracja pacjentów i ustalanie terminu szczepień przeciw COVID-19 odbywa się codziennie od poniedziałku do piątku osobiście w godzinach pracy rejestracji przychodni albo telefonicznie wyłącznie w godz. 10.00 – 17.00 pod nr tel.:
        32 736 20 58 i 32 736 20 59 wew. 201 lub 202.

         

        UWAGA! ZMIANA CENNIKA W PORADNI KARDIOLOGICZNEJ OD 01.05.2023 r.

        02.04.2023

        Z dniem 1 maja 2023 roku wprowadza się nowy cennik za wykonywanie badań prywatnych w Poradni Kardiologicznej.

         

        1. Konsultacja Kardiologiczna (porada + RR + EKG) 200,00 zł
        2. Wizyta kompleksowa (porada + RR + EKG + UKG) 280,00 zł
        3. Badanie diagnostyczne jednostkowe
        3.1. – Holter EKG 150,00 zł
        3.2. – Holter RR 150,00 zł
        3.3. – UKG 150,00 zł
        3.4. – Próba wysiłkowa 150,00 zł

        ZAMAWIANIE RECEPT PRZEZ TELEFON

        19.08.2022

        Pacjenci zadeklarowani do naszej przychodni mają możliwość zamówienia recept na zapisane w dokumentacji medycznej, stale przyjmowane leki.
        Zamówienia można składać dzwoniąc do przychodni (32 736 20 58 lub 32 736 20 59) od poniedziałku do piątku od godz. 11:00 wybierając dedykowany numer wewnętrzny 260.
        Czas realizacji zamówienia – następny dzień roboczy od godz. 13:00.

        Jeśli chcesz zamówić inny lub nowy lek, umów się do lekarza na poradę, bądź teleporadę.
        Uwaga! Pamiętaj, aby odpowiednio wcześnie zaplanować zamówienie swojej recepty.